Nie powinniśmy tracić z oczu zasad bezpiecznego kupowania!

Data: 15.11.2023 r., godz. 11.35    1073
Black Friday to największa jesienna okazja zakupowa, także w e-commerce. Wtedy sklepy przygotowują różnego rodzaju promocje – cen, towarów, zniżek na usługi. Nie powinniśmy tracić z oczu zasad bezpiecznego kupowania. Na tegoroczny Black Friday Izba Gospodarki Elektronicznej przypomina o bezpiecznym zapełnianiu koszyków na zakupach online.

Black Friday to część współczesnej pop kultury. Jako część Black Week jest doskonale rozpoznawalny przez całe społeczeństwo, a co najważniejsze – wykorzystywany przez większość. Oznacza też wzmożony ruch w internecie we wszystkich kierunkach i branżach, a najlepiej obrazuje go koszyk zakupowy wypełniony po brzegi towarami i usługami w okazyjnych cenach.

- Black Week z roku na rok rozszerza swój zasięg, m.in. z powodu stale rosnącej popularności tzw. smart shopppigu, czyli świadomych, przemyślanych zakupów –również w zakresie wyboru najbardziej korzystnych ofert i poszukiwania prawdziwych okazji. Polscy konsumenci nie lubią przepłacać, a Black Week staje się świetną okazją do realizacji zakupów planowanych od dłuższego czasu, tyle, że w niższych, atrakcyjnych cenach – komentuje Joanna Kwiatkowska Vice CEO & Sales Director Kubota S.A.

20, 30, 40 procent mniej…

Zakupy online stały się integralną częścią naszego życia oferując wygodę, różnorodność i dostępność. W ogóle, internet na co dzień pełen jest zniżek, okazji cenowych i dlatego Polki i Polacy tak chętnie korzystają z jego możliwości. 70 proc. konsumentów deklaruje, że ich zakupy online są większe lub przynajmniej takie same jak offline, (wg raportu „Omnichannel.

Kupuję wygodnie” 2023, e-Izby).Tym bardziej ruch w sklepach online wzrasta w Black Friday[1], a przy wzmożonej intensywności zakupów, należy być przygotowanym nie tylko na okazje cenowe, ale też nie tracić z oczu bezpieczeństwa – transakcji, danych, dostawy.

- Najważniejszą zasadą cyberbezpieczeństwa podczas Black Week jest to, aby kierować się rozsądkiem, a nie emocjami – również w obliczu wyjątkowych okazji.

Niewiarygodnie atrakcyjne oferty okazują się często „dziełem” oszustów, którzy chcą uśpić czujność konsumentów i przekierować ich do fałszywych e-sklepów. Tutaj przechodzimy płynnie do drugiej ważnej wskazówki dla kupujących, czyli potwierdzania wiarygodności sprzedawcy. Warto kupować w sprawdzonych sklepach internetowych, korzystając przy tym z bezpiecznych, dobrze znanych serwisów płatności, takich jak Przelewy24 – mówi Jacek Kinecki, CEO Przelewy24.

Zakupowy ninja

E-Izba prowadzi aktywność edukacyjną na rzecz bezpiecznych zakupów 365/7/24. Razem z Federacją Konsumentów podpowiada klientkom i klientom e-sklepów jak nie zakłócić przyjemności korzystania z obniżek jednym kliknięciem za daleko[2]. Chwilę zapomnienia czy niepewności mogą wykorzystać hakerzy – dojrzali konsumenci wiedzą jakich błędów nie popełniać, a wtedy zamawiane towary zawsze do nich docierają.

Bezpieczne i pewne transakcje to podstawa, a w tym zapewnijmy bezpieczeństwo danych osobowych. Klienci powinni też zwracać uwagę na certyfikaty SSL. Bezpieczne strony internetowe posiadają SSl, co jest widoczne w pasku adresu – adres strony zaczyna się od https://.wierzytelniania wieloskładnikowe to także element spowolnienia zbyt pochopnych ruchów przy płatnościach i w efekcie dbałość o nasze cyfrowe bezpieczeństwo – zatwierdzając transakcje na 2 urządzeniach jesteśmy pewni, że wszystko jest OK.

Czy my się znamy?

Na platformach handlowych lub w dedykowanych serwisach możemy poznać opinie o sprzedawcach. Stanowią społecznościową metkę, o którą dbają wiarygodni sprzedawcy. Tacy nigdy nie zaproponują towaru po zbyt niskiej cenie, więc na super okazje w nieznanych witrynach trzeba bardzo uważać. Choć pamiętajmy też, że model biznesowy oparty na niskich cenach markowych towarów jest bardzo ceniony przez polskich konsumentów (HalfPrice, Zalando Lounge). Czyli, dobre poznanie oferty lub sprzedawcy gwarantuje późniejszą radość z zakupów w e-sklepie. Zaangażowani w bezpieczeństwo

W Polsce zasady prowadzenia handlu w internecie są określone na bardzo wysokim poziomie prawnym i wynikają z codziennej praktyki firm. Dobrzy sprzedawcy – sklepy i platformy sprzedażowe – wiedzą jak zadbać o klientów ponad to, co wymaga prawo. PIG jako organizacja dba o jakość internetowej sprzedaży i usług. Kieruje się również do klientek i klientów e-commerce, bez których nie ma handlu w internecie –mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby. – Korzystajmy z bogactwa magazynów e-commerce, ale nie zapominajmy o dojrzałej postawie przy wyborze produktu i przy płatnościach. Sama jestem klientką e-commerce i nie chciałabym psuć sobie przyjemności zakupów, gdy ktoś zhakuje mój telefon, lub włamie się na konto –uzupełnia.

Black Friday – kupuj co chcesz, ale w sposób smart.

E-Izba kreuje bezpieczny e-commerce. W Black Friday 2022 r. sprzedaż wzrosła średnio o 118%. Liczba transakcji tego dnia wzrosła o 34%. Dane TPay.

http://www.federacja-konsumentow.org.pl/287,bezpieczny-black-friday--czyli-na-cozwrocic-uwage-podczas-zakupow-w-internecie.html

O Izbie Gospodarki Elektronicznej: Izba Gospodarki Elektronicznej reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem firm zrzeszonych w e-Izbie. Misją e-Izby jest rozwój polskiej branży gospodarki cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania, legislacyjne oraz silną i efektywną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi w kraju i na świecie.  

PRK Grójec

Sebastian Dulemba

Na podstawie materiałów Izby Gospodarki Elektronicznej. www.eizba.pl